dissabte, 16 de juny del 2012

Imatges del port de Barcelona a mitjans dels anys 1970: fotografies d'en Josep Llenas i text d'en Miquel Patinyo.


El meu amic Josep Llenas sempre ha tingut interès per tot allò que l'envoltava. Aquell interès que constitueix una de les fonts del coneixement. A la dècada dels anys 1970, per feina, baixava de tant en tant amb el seu Pegaso 1060 al port de Barcelona a carregar i descarregar mercaderies.

Mentre feia temps esperant que li carreguessin o descarreguessin el camió, en Josep es distreia amb els vaixells atracats al port de Barcelona i amb els camions que operaven dins del recinte del port. Afeccionat a la fotografia, va retratar alguns dels vaixells que hi havia:

IMG_2992


IMG_2989

IMG_2994

IMG_2991


També va fotografiar alguns camions que en aquells anys treballaven al port de Barcelona, com aquestes tractores Pegaso i Barreiros amb els seus remolcs:

IMG_2993

IMG_2988

IMG_2990

Aquestes fotografies recullen uns temps passats del port de Barcelona. Lamentablement, no hi ha hagut la voluntat política de potenciar el port de Barcelona com la gran infraestructura portuària del sud d’Europa receptora de les mercaderies procedents d’Àsia.

El gran port que es podria haver desenvolupat, amb l’activitat econòmica i riquesa generada al seu voltant, no ha estat possible. Caldrà esperar que la racionalitat econòmica imposada des d’Europa arran de la gravíssim crisi econòmica que patim resolguin d’un cop l’atzucac d’algunes infraestructures bàsiques per a garantir la viabilitat i futur econòmic de Catalunya i, de retruc, de l’Estat espanyol.

Es l’hora de l’enterrament d’infraestructures i projectes quixotescs d’un altíssim cost econòmic i nul·la rendibilitat econòmica, causats per malaltissos somnis de grandesa, i finançats principalment amb el malbaratament dels fons de cohesió transferits d’Europa. 

Sembla que s’imposarà la sensatesa que mai s’hauria d’haver perdut ni negligit: el port i l’aeroport de Barcelona com grans infraestructures autònomes sense submissions ni dependències de cap mena que provoquen l’empobriment del país, molt malmès per la crisi econòmica.

Centrant-nos en les comarques de Girona, hi ha pendent el desdoblament de la carretera Nacional II des de Barcelona fins a La Jonquera. És lamentable que Barcelona i Girona no estiguin unides per una autovia gratuïta. L'abandonament del ferrocarril, atenent-se únicament les inversions indispensables pel manteniment del servei. L'absència de línies del ferrocarril provoca una saturació dels trens que poden circular per les vies; la dependència absoluta de l'aeroport de Girona-Costa Brava d'una companyia com Ryanair; no hi ha actuacions ni millores a la xarxa de carreteres de les comarques gironines per l'espoli fiscal que pateix Catalunya i l'ofec econòmic a que es sotmet deliberadament la Generalitat de Catalunya. I els projectes que depenen de l'estat espanyol, aprovats i amb pressupost consignat, tampoc s'han executat: és el cas del del túnel de Toses per unir el Ripollès i La Cerdanya.

Per tant, cal l'acabament del desdoblament de la carretera Nacional II a les comarques gironines, que, al marge dels greus accidents mortals que s’hi registren, transmet la imatge penosa de l’estat espanyol com d'un país pobre i endarrerit en tots els sentits; el desdoblament de la carretera Nacional 340 al cantó de Vilafranca del Penedès amb el túnel de l’Ordal; l’acabament de la línia ferroviària i la posada en funcionament del TAV en el tram de Barcelona fins a Figueres, que acumula més de vint anys d’endarreriment; i el corredor mediterrani, la via que des de sempre s’ha utilitzar cap a Europa. Es tracta d’infraestructures bàsiques de vertebració de l’espai europeu.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada