dimarts, 26 de novembre del 2013

La restauració del camionet Nazar B de Transports Castells avança a pas ferm.

En Xavier Castells, fundador de Transports Castells de Sant Andreu del Palomar, ha endegat un projecte admirable: la restauració d'un camionet Nazar B de tres mil cinc cents quilos carrossat amb una caixa de fusta per transports generals. Retirat del servei a principis dels anys 1980, el Nazar ha estat sotmès a una meticulosa restauració per recuperar el seu aspecte original. I després d'uns mesos de feina tenaç el balanç és ben positiu: el camió presenta el mateix estat de quan sortí de la fàbrica, a Saragossa, per exposar-lo en el concessionari d'un representant provincial qualsevol.

El senyor Castells ha tingut una cura especial en executar una restauració fidel al model original. Li ha canviat les peces de la carrosseria més malmeses, com el terra del camió podrit pel pas dels anys i l'aigua. També li ha reparat els cops de la cabina i la caixa i substituït algunes peces mecàniques. El motor Perkins Hispania arrenca a la primera oferint el seu soroll alegre i eixordador. 

En quant als colors, s'ha optat per una combinació de blau fosc a la part inferior i un gris clar a la superior. Són els colors dels vehicles Nazar d'aquells anys. El bonic radiador central en forma d'escut, el para-xocs i les llantes del vehicle llueixen també el mateix gris clar; una combinació elegant i encertada que rememora la moda d'aquells anys.

En Fèlix davant del Nazar i el senyor Castells remenant-lo per engegar-lo:

IMG_0616
 
IMG_0618

El problema més greu que cal encarar és el trencament del parabrisa del camió quan el muntaven. De moment  no se n'ha trobat pas cap. Hi ha l'inconvenient que aquest model no se'n van vendre pas gaires; i d'unitats conservades, solament hi ha constància d'un furgó restaurat a Astúries. Hi ha poques probabilitats de trobar un parabrisa.

L'alternativa en aquests casos és fabricar un parabrisa a mida. Tanmateix, encara no es disposa de cap fabricant amb capacitat per atendre aquest encàrrec. I és sorprenent aquest fet tenint en compte la fal·lera que hi ha pels vehicles clàssics i el gran nombre de productors i proveïdors de peces de tota mena que han aparegut aquests darrers anys. Els vidres dels vehicles són les peces més exposades a trencaments i pèrdues per motius obvis. De moment la recerca d'un vidre o d'un fabricant ha estat endebades. Per aquest motiu sol·licitem l'ajut i col·laboració dels lectors d'aquest espai que coneguin algú capaç de proveir aquest parabrisa. En Fèlix examinant el radiador:  

IMG_0622

El Nazar fotografiat de perfil i detall de la cabina:

IMG_0630

IMG_0629

IMG_0637

IMG_0638

IMG_0631

IMG_0635

En aquests moments podem concloure que la cabina està enllestida. S'ha d'instal·lar el sòl plàstic de Sintasol i els seients, ja entapissats. Ara la feina és acabar la caixa de fusta. Polir la fusta i pintar-la d'un color gris clar que és l'original de la caixa. Ací sí que hi ha que esmerçar-hi una bona colla d'hores de feina. Interior del Nazar:

IMG_0625

IMG_0627

Hi ha petits detalls que s'han d'acabar. Els retrovisors rodons, cromats i de mides reduïdes han de substituir els de plàstic ara instal·lats, molt toscs; també s'ha d'escometre el muntatge d'un volant original de tres radis cromat que substitueixi el del Avia, absolutament anodí. En Fèlix conduint el Nazar:

IMG_0642

La feina principal, al marge del parabrisa, ja s'ha acabat. La restauració de la caixa de fusta solament requereix de temps atès que es disposa dels llistons. Un bon poliment i la pintada posterior. Les peces mecàniques estan repassades i funcionen perfectament. En Marc i en Fèlix davant del Nazar:

IMG_0640

IMG_0639

IMG_0641

Esperem que passat el feixuc i tediós hivern, i arribat el bon temps, els afeccionats gaudim d'aquest camionet Nazar, l'únic d'aquestes característiques que es conserva a Catalunya. Una iniciativa del senyor Xavier Castells impulsada per la seva professió de transportista, heretada del seu pare i llegada als seus fills que continuen al capdavant del negoci familiar de transport.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada