diumenge, 23 de febrer del 2014

Transports Rosendo Quintana de Roda de Ter: el transport de la llet (i VIII).

Hem exposat en els articles anteriors dedicats a l'empresa Transports Rosendo Quintana que sempre treballaren amb camions Pegaso. Els primers temps tingueren una mica de tot -Sava, Nazar, Ebro i Pegaso- però després optaren decididament per la marca del cavall alat, relació comercial afavorida per la bona entesa que tenien amb Auto Subministres Vic SA, el concessionari oficial Pegaso-Sava a la comarca d'Osona. 

Transports Rosendo Quintana SA adquirí al concessionari oficial de l'Hospitalet del Llobregat una tractora Scania 141 que li correspongué el número 31. Aquesta tractora amb el semiremolc cisterna i amb placa verda fotografiada al pati de l'empresa, al carrer Verdaguer 25 de Roda de Ter: 



Aquest va ser el primer Scania dels que vindrien més endavant. Sempre més Transports Rosendo Quintana SA ha treballat amb camions Scania. Ha estat una fidelitat absoluta. Cap altre marca de camions ha entrat a can Quintana. Possiblement que sigui una de les empreses catalanes de transports més identificada amb la marca sueca. D'ençà de la compra de la primera tractora Scania, n'han tingut tota mena de models i configuracions. Un Scania de dos eixos carrossat amb una cisterna fotografiat en una masia on recollia la llet:



Després han arribat les modernes tractores Scania, molt ben acollides al mercat europeu. Una tractora Scania amb llur cisterna:



L'arribada d'aquestes tractores ha coincidit amb un canvi dels productes que transportaven. Si el transport de llet va ser la causa de la fundació de l'empresa, primer amb cantines i després amb cisternes, en els anys 1990 es produí una davallada progressiva del transport de llet en benefici del transport dels líquids alimentaris. Aquesta mena de transport, que realitzen arreu dels països europeus, és molt delicat. Després de cada transport -olis d'oliva, de gira-sol i de coco, xocolata, sucs- les cisternes són sotmeses a una completa neteja per higienitzar-les completament. Un cop netejades són precintades per seguretat. Les cisternes són netejades en una planta de neteja especialitzada en camions del polígon industrial Les Casasses, a Vic. 

Les cisternes, que abans compraven a la casa Indox, ara són produïdes per la casa Farcinox SA: 



Escalfador instal·lat en una cisterna per mantenir el producte alimentari transportat a una temperatura concreta i conservar-ne llurs qualitats i propietats:



Tractores Scania amb llurs cisternes Farcinox aparcades dins del garatge de Roda de Ter:









Un camió arribat d'un país europeu. Al cap d'unes hores, completat el procés de neteja, tornava a marxar:



Avui dia Transports Rosendo Quintana SA transporta una cisterna de llet per una empresa làctia de Barcelona. Vint-i-cinc mil litres de llet recollits en una granja d'Osona. També, aprofitant un retorn, carreguen llet a França o Bèlgica. Quants milions de litres de llet ha transportat Transports Rosendo Quintana SA des de l'any 1939 fins ara? Impossible de saber-ho.

Tractores Scania amb llurs semiremolcs aparcades al pati de l'empresa:

















D'esquerra a dreta, el senyor Xavier Castells, cofat amb una gorra com era costum del senyor Rosendo Quintana, el senyor Joan Suñé i un conductor de la casa davant d'una de les tractores Scania de l'empresa:



Agraïm al senyor Joan Suñé i Rifà, gendre del senyor Rosendo Quintana, l'amabilitat amb què ens acollí a casa seva i l'exposició de la història de l'empresa familiar, la qual hem recollit en aquests articles il·lustrats amb l'extraordinari arxiu fotogràfic que la família Quintana ha tingut l'encert de crear i conservar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada