diumenge, 28 de desembre del 2014

Carosseries d'autocars i autobusos sobre bastidors Pegaso (I)

Continuem amb l'exposició dels catàlegs d'autocars i autobusos Pegaso produïts per l'Empresa Nacional d'Autocamions (ENASA) en la segona meitat dels anys 1960 i que formen part de la col·lecció que el senyor Joan Brugués i Prat, empresari jubilat del ram de viatges per carretera -serveis discrecionals i línies regulars-, de Banyoles, ha aplegat en el curs del seu exercici professional. L'activitat del transport feta pel senyor Brugués es remunta a principis del segle XX a l'Alta Garrotxa amb serveis de transport de línies regulars i el proveïment de tota mena d'articles als comerços de Tortellà executada pel seu avi. 

A finals dels anys 1960 l'oferta de vehicles i els constructors que operaven a Espanya s'havia clarificat força. La competència produïda en el curs dels anys 1960 eliminà uns quants fabricants que havien plantejat i planificat malament l'activitat o disposaven de vehicles pocs competitius. Aleshores en el sector dels autobusos i autocars hi havia Pegaso, líder en vehicles mitjans i grans, i Avia en els vehicles lleugers. També Sava produïa autocars. La quota de mercat que Barreiros i Ebro tenien en aquest sector era molt inferior a la que ostentaven en el sector dels camions.   

Comencem amb un Pegaso 5080 equipat amb un motor de noranta cavalls de potència i presentat en el catàleg amb dues carrosseries:

IMG_2146

IMG_2147

IMG_2151

La segona carrosseria en què era presentat el Pegaso 5080, amb uns taxis Seat 1500 del servei de taxi de Madrid i uns Seats 600 de teló de fons:

IMG_2150

IMG_2148

Interior i lloc de conducció del Pegaso 5080 presidit per la funcionalitat:

IMG_2149

IMG_2152

El segon model d'aquest article és el Pegaso 5061 DR que muntava un bastidor i un motor de cent vint-i-cinc cavalls de potència procedent del model Comet. La fotografia que il·lustra la portada del catàleg fou captada al Baix Llobregat, possiblement a l'aeroport de Barcelona:

IMG_2155

IMG_2156

IMG_2158

El bastidor i el motor del Pegaso Comet, amb els dos fars davanters que li confereixen una imatge simpàtica i amable:

IMG_2157

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada