divendres, 6 de febrer del 2015

En Josep Sánchez: el rei del Seat 1500 (i V).

El Seat 1400 C i el Seat 1500, dos models que muntaven la mateixa carrosseria dissenyada per l'enginyer italià Dante Giacosa, basada en les automòbils nord-americans que causaven aleshores furor, degudament adaptada però a les necessitats i gustos europeus, tingué multipliques aplicacions, incloses les carrosseries comercials. En Josep Sánchez disposa d'uns quants Seats 1500 amb diverses versions de carrosseries comercials.

El primer vehicle, i un dels que més ens agradà per les línies de la seva carrosseria i els dos colors amb què era pintat -el blau cel i blanc trencat-, fou recuperat per en Josep al port de Tarragona. Havia set propietat d'un marxant de les Borges del Camp, a la comarca del Baix Camp, que l'usava per la venda ambulant:  

IMG_3712

IMG_3711

Un altre Seat 1500 amb una caixa descoberta posterior. Aquest vehicle, que procedeix de Zamora, una província limítrof amb Portugal, disposa d'una carrosseria que convenientment adaptada podia conduir cadàvers. El color gris de la carrosseria era adient per aquesta activitat. Fóra possible, i ho plantegem com a mera conjectura o hipòtesi, que aquest auto en algun moment hagués realitzat serveis funeraris i més endavant hagués estat destinat a labors agrícoles. Molts d'aquests cotxes han passat per diverses mans que n'han fet usos diversos:

IMG_3735

IMG_3729

Un altre Seat 1500 de doble far amb una caixa metàl·lica tancada posterior executada d'una manera força matussera. En aquest cas, la hipòtesi d'un ús funerari primigeni del vehicle que amb el temps fou traspassat a un tercer que l'adaptà a l'ús comercial per traginar peces o material de construcció, és força versemblant. El to gris clar del vehicle és un indici eloqüent. Probablement que és motoritzat amb un motor dièsel Barreiros, una solució pràctica i eficaç:

IMG_3709

No hi ha cap dubte que aquesta carrosseria no fou produïda a la fàbrica que Seat tenia a la Zona Franca de Barcelona. Els llums posteriors són manifestament ridículs:

IMG_3741

La llargària d'aquest Seat 1500 apunta que fou un antic vehicle destinat al servei d'enterraments:

IMG_3804

IMG_3805

Dos motors dièsel de la casa Matacàs: 

IMG_3783

IMG_3785

IMG_3784

Peces procedents de Seats 1500 que en Josep Sánchez ha desballestat:

IMG_3780

IMG_3782

IMG_3778

Goma del Seat 1500 amb la tota la simbologia feixista de l'època:

IMG_3770

Ens Josep ens contà que encara hi ha molta feina a fer. Malgrat que sigui difícil d'entendre, hi ha avui dia unitats d'aquest model recuperables que s'estan rovellant per la incúria absoluta dels seus propietaris. És el cas d'un Seat 1500 equipat amb una grua per arrossegar automòbils en pana que s'està podrint a causa de l'inclement clima castellà, una fred extrema a l'hivern i un sol africà a l'estiu. 

En Xavier Maraña acompanyat d'en Josep Sánchez davant d'un Seat 1400 C:

IMG_3765

Agraïm a en Josep Sánchez l'amabilitat amb què ens acollí a la casa seva i el temps esmerçat en  exposar-nos la seva col·lecció de Seats 1500, única i d'un gran interès per comprendre el paper principal que aquest vehicle tingué, juntament amb el Seat 600, en la història de l'automoció espanyola en els anys 1960 i 1970.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada