dissabte, 23 de maig del 2015

Una motocicleta i un Jip de la casa Kapi de Barcelona: una iniciativa del capità Federico Saldaña Ramos.

A principis dels anys 1950 els magres resultats derivats de l'autarquia econòmica implantada a principis dels anys 1940, un cop acabada la guerra civil, amb l'objectiu principal de reconstruir el país devastat, propicià una tímida liberalització i suavització d'aquella política absurda, dogmàtica i il·luminada. Els fruits no trigaren a arribar. Es produí una lleu millora de l'economia espanyola que en el sector de l'automoció cristal·litzà en la creació de diverses empreses que produïen motocicletes d'una gran senzillesa i simplicitat. Paral·lelament també emergiren uns quants fabricants de peces i components, a desgrat de les dificultats que hi havia per proveir-se de matèries primeres. Foren els anys en què alguns intrèpids industrials produïren sèries curtes de motocicletes i alguns petits cotxes, de mida lil·liputenca. Parlem de Clua, Maquitrans, Mymsa, Tachó i Orix, els més coneguts. Dels petits cotxes espanyols, solament el Biscuter, fabricat a Sant Adrià de Besòs i que tenia un cert suport del govern espanyol, i en menor mesura el Goggomobil, fabricat sota llicència, tingueren una bona acollida comercial amb unes vendes remarcables. 

Un dels fabricants que aparegueren a principis dels anys 1950 fou Kapi, constructor de motocicletes, motocarros i petits cotxes que fundà un militar espanyol, el senyor Federico Saldaña Ramos, capità d'infanteria assignat a la caserna de Burgos. La marca Kapi deriva de Capità, el seu grau militar, amb una K en comptes de la C.

Afeccionat a l'automoció i dotat de profunds coneixements de mecànica, el capità Saldaña projectà a Burgos un petit cotxe. La dèria de construir motos el portà a Barcelona, ciutat que disposava de fabricants de vehicles i de peces d'automoció. El teixit industrial format per grans fabricants com ENASA -fabricant dels camions i autocars Pegaso- i Motor Ibérica SA -fabricant dels camions i tractors Ebro-, amb grans fàbriques al barri de Sant Andreu -les antigues instal·lacions de la Hispano Suiza- i a l'avinguda Icària respectivament, i per tallers metal·lúrgics que disposaven de maquinària i treballadors altament qualificats, proveïdors dels recanvis que precisaven aquelles empreses productores, fou el factor principal que decantà l'elecció dels italians de la Fiat de Barcelona per ubicar la fàbrica d'automòbils de la Seat en detriment de la voluntat dels cappares de la dictadura militar espanyola d'una altre ubicació fora de Catalunya. La resposta del centralisme governamental a la implantació de Seat a la Zona Franca de Barcelona, en contra de la seva voluntat,  fou el trasllat del gruix de la producció de camions Pegaso a la nova fabrica que ENASA aixecà a Barajas, Madrid.

El primer taller de Kapi era al carrer València 550 i les oficines a la Rambla de Catalunya 41. La seva condició de militar afavorí els contactes comercials amb els principals proveïdors assentats a Barcelona. El primer cotxet fabricat l'any 1950 equipava un motor d'una motocicleta Montesa de 125 centímetres cúbics. El següent model produït l'any 1951 fou un tricicle que muntava un motor Hispano Villiers. Els models posteriors tenien uns motors amb un poc més de cilindrada.

L'any 1955 fou presentat el Jip, una imitació extremament senzilla, incloent-hi el nom, del Jeep nord-americà. Solament estigué un any en catàleg atès que en 1956 l'empresa cessà la producció per problemes econòmics. El Kapi Jip fabricat pel capità d'infanteria Federico Saldaña:

IMG_6147

Presentació d'una moto que també comercialitzà la casa Kapi:

IMG_6148

Poques dades coneixem dels vehicles Kapi. No se sap amb certesa les unitats produïdes. Sort n'hem tingut de la feina feta per en Claudi Roca, un col·leccionista de Gironella entusiasta d'aquests petits vehicles de postguerra, que ha arreplegat i restaurat unes quantes unitats, i del Clàssic Motor Club del Bages, comarca la capital de la qual, Manresa, uns industrials emprenedors encapçalats pels germans Tachó produïren el PTV, precedent dels vehicles d'obres AUSA.

La llicència de fabricació que posseïa Kapi fou venuda a Munguia Industrial per la fabricació, amb llicència estrangera, del Goggomobil, un petit cotxe escombrat pel Seat 600.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada