dissabte, 11 de juliol del 2015

Guia de Catalunya publicada per l'editorial Destino de Barcelona: text d'en Josep Pla i fotografies d'en Francesc Català Roca.

El setembre de l'any 1971 l'editorial Destino de Barcelona comercialitzà el llibre Guia de Catalunya. El text fou obra d'en Josep Pla i les fotografies s'encomanaren a en Francesc Català Roca, el fotògraf català més important i influent del segle XX. Aquesta obra, escrita pel millor prosista català del segle passat i amb fotografies d'una gran qualitat, tingué molt bona acollida entre els lectors catalans. Segur que la qualitat de l'edició, amb tapa dura, i el prestigi dels seus autors, contribuí a aquest èxit i a la  normalització que d'aleshores ençà es produí de les publicacions de llibres en català després dels quaranta anys de la dictadura feixista del general Francisco Franco.

Portada de Guia de Catalunya, la versió castellana de la qual fou publicada també per Destino deu anys abans amb el sobri títol de Cataluña

IMG_6183

La primera fotografia correspon a una avinguda principal de la ciutat de Barcelona, datada cap a l'any 1970. Al capdavant de la filera de cotxes aturats, un policia municipal muntat sobre una motocicleta  Sanglas fabricada al barri del Poblenou de Barcelona. A la dreta, un Pegaso Monotral 6035 A, el número 3.010, adscrit a la línia 7:

IMG_6184

A l'era de la masia d'una masia de la comarca de la Selva, a la província de Girona, un vell carro i un Seat 600 sota la capçada d'un arbre:

IMG_6185

Imatge de l'Estartit, al cor de la Costa Brava, l'any 1970, atapeïda de cotxes estrangers i d'uns pocs del país:

IMG_6186

La Rambla de Figueres, amb els vehicles que circulaven pel país, força més senzills i matussers que l'automòbil suís, aparcat al seu costat, de més categoria:

IMG_6187

Les feines del camp encara es feien usant els animals. Un pagès llaurant un camp amb una arada:

IMG_6188

Un carro i un cavall solitaris, menats per un pagès, en una via secundària de la Plana de Vic, flanquejada d'arbres que proporcionaven una ombra frescal i tonificant a l'estiu:

IMG_6189

Els intrèpids esquiadors que marxaven fins a la Cerdanya per gaudir de les pistes d'esquí ho feien amb els vehicles que tenien a l'abast; en aquest cas, un Seat 600 de la primera sèrie amb els intermitents a la part superior, aparcat a La Molina:

IMG_6190

Sabadell, que d'ençà dels anys 1960 experimentà un creixement demogràfic descomunal per l'ocupació que oferien les indústries tèxtils, patí, com la major part de les ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, un desenvolupament urbanístic caòtic amb molts pocs serveis i equipaments públics precaris:

IMG_6191

Un cementiri de cotxes a la sortida de Manresa, sobre la carretera que condueix a Solsona. Hi ha dipositat un autocar la carrosseria del qual ens és desconeguda. La cabina d'un Ebro B45 de l'empresa Catasús, distribuïdor del butà a Manresa; i el vehicle, sense cap dubte, més interessant, un camió Nazar B de cinc tones i mitja que l'amic Ramon Cotxarrera, que en tingué un, ens informà que fou de Transports Valls de Santpedor. 

IMG_6192

A desgrat que malauradament disposem de poques fotografies de vehicles Nazar, a vegades apareixen en els llocs més insospitats i recòndits com ho és una guia de Catalunya de l'any 1971. Detall de la cabina del camió Nazar B, enmig de l'autocar, el Renault 4/4 i la cabina del camió Ebro B45 de can Catasús:

IMG_6193

Un Pegaso 1065 Europa d'un transportista de Castelló, en José Miralles, circulant a la carretera que condueix a les mines de sal de Cardona:

IMG_6194

L'aeroport de Barcelona, amb dos avions, el primer dels quals, de la companyia pública Iberia:

IMG_6195

La sega en un camp proper a la ciutat de Cervera, la capital de la comarca de la Segarra, travessada per la carretera nacional II:

IMG_6196

Dos autocars amb carrosseria Setra Seida a la carretera general d'Artesa de Segre, a la comarca de La Noguera:

IMG_6197

Un bar de menjars populars i econòmics a Ponts, lloc de parada obligada per als qui es desplaçaven des de Barcelona fins a Andorra:

IMG_6198

Vilafranca del Penedès és un centre comercial de primer ordre:

IMG_6199

Un pagès llaurant amb una arada tirada per un cavalls un camp de vinyes:

IMG_6200

Dues imatges de la vila de Prades, a la comarca del Baix Camp. La primera, datada l'any 1961, aparegué a l'edició castellana de la Guia de Catalunya; la segona, amb un tractor Lanz arrossegant un remolc, és de l'edició en català de 1971:

IMG_6201

IMG_6202

La carretera de les costes del Garraf que comunica Castelldefels amb Sitges, o sigui, les comarques del Baix Llobregat amb la del Garraf:

IMG_6203

Una tartana circula davant per davant de la Torre dels Escipions:

IMG_6204

Uns camions aparcats a Tortosa, al peu del castell de la Suda, a les Terres de l'Ebre:

IMG_6205

Un Simca 1000 i una Vespa creuen el riu Ebre a bord d'una barcassa. Aquests transbordadors foren d'una gran utilitat fins els anys 1980:

IMG_6206

Un pagès de fesomia i vestimenta ebrenca es desplaça amb el seu carro i cavall. Una imatge completament extingida com ho és la Catalunya de l'any 1970. Avui dia, al país hi bufen uns altres aires; les pors han desaparegut i s'albira un marc amb una major llibertat:

IMG_6207

En el proper article abordarem una selecció de fotografies d'un altre dels llibres il·lustrats que l'editorial Destino publicà en els anys 1970. Aquest format de llibres, en veient l'èxit que tingué, fou després reproduït per altres editorials catalanes com Edicions 62.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada