dilluns, 3 d’agost del 2015

Completada la restauració del camionet Nazar B d'en Xavier Castells i Quintana.

Fa uns anys en Xavier Castells va fer conèixer que la família Parramon, propietària de Transports Canigó de Manlleu, tenia un camió petit Nazar B. Aquest fet, atesa la transcendència que suposava envers els afeccionats als camions, fou degudament reportat. 

El senyor Bonaventura Parramon Cabanas, un ordinari de Roda de Ter que cada dia marxava a Barcelona, comprà a principis de l'any 1965 un furgó Nazar B carrossat amb una caixa metàl·lica tancada. El senyor Parramon li acoblà una baca grossa on hi dipositava la paqueteria i, d'aquesta manera, n'augmentava llur capacitat de càrrega. Al cap d'uns anys, aquest furgó fou reconvertit en un camió petit amb caixa de fusta i alces i una vela. Aquestes actuacions, ens els anys 1960 i 1970, es feien amb relativa facilitat. No hi havia pas els impediments administratius avui dia vigents. 

Jubilat de la seva professió de transportista, activitat que ja havia exercit son pare, fundador de l'empresa Transports Castells de Torelló, més tard domiciliada a Barcelona, en Xavier Castells comprà el camió Nazar B de Transports Canigó de Manlleu. De mica en mica n'emprengué la seva restauració integral, actuació que implicà la substitució de totes les peces rovellades i fetes malbé. 

Avui dilluns al matí ens ha trucat en Xavier Castells per informar-nos que la restauració del seu Nazar B, després d'uns anys de bona feina i esforç pacient, ja s'ha acabat. Sense més dilacions, aquesta mateixa tarda ens hem personat al carrer del Foc del polígon industrials Els Bellots de Terrassa, en una nau que acull l'empresa Ballestas y Frenos Egara SL, que regenta el senyor Juan Salvador, per gaudir de la restauració del Nazar. 

La feina executada es pot considerar, sense cap exageració, d'alta qualitat i notable eficàcia. En Xavier Castells sempre ha tingut al cap que el camió havia de presentar la mateixa imatge que tenia quan quaranta anys enrere el conduïa en Bonaventura Parramon cap a Barcelona i tornava a Roda de Ter. Un principi bàsic i essencial que caldria aplicar a totes passades en qualsevol restauració. Per desgràcia hem assistit aquests anys a restauracions de vehicles industrials que són veritables bunyols, desfigurant l'estètica i el context en què el vehicle fou produït amb els mitjans tecnològics i peces aleshores a l'abast.

Qualsevol restauració d'un vehicle és una empresa delicada que requereix de temps, paciència i diners. Sempre sorgeixen contratemps impensats. Aquesta restauració no en fou pas una excepció, agreujat pels trencacolls derivats de l'obtenció de peces originals de la casa Nazar, desapareguda fa cinquanta anys, peces noves que qualsevol restauració d'un vehicle exigeix. Això sí que fou un inconvenient, i dels grossos. Creiem que aquest fet ha de ser un motiu de reflexió i anàlisi envers aquells afeccionats que, engrescats amb una absoluta bona fe, s'embarquen en el projecte de restaurar un vehicle industrial sense valorar-ne suficientment els costos econòmics que s'han d'invertir en una empresa d'aquesta mena. Sovint comença amb una gran il·lusió i esdevé un cúmul de malsons. Qüestió diferent és que la restauració l'emprengui un mecànic que disposa d'espai, ferramentes i coneixements per a dur-la a terme personalment.

Frontal del camió Nazar B restaurat per en Xavier Castells. Ens ha informat el senyor Castells que hi ha pendent d'executar petits detalls com ho són uns retrovisors cromats anciens com els que muntava originalment el vehicle: 

IMG_6935

Aquest vehicles té una presència pròpia ben acusada. El seu disseny, a diferència dels altres vehicles produïts per la resta de fabricants espanyols d'aleshores, que presenten punts en comú amb d'altres models de constructors europeus, té una personalitat única i inconfusible:

IMG_6938

La calandra davantera, en forma d'escut, llueix incrustat l'anagrama del motor Perkins Hispania, fabricat a Madrid, que equipava aquest model de la casa Nazar:

IMG_6947

Portentosa caixa de fusta amb alces que munta el Nazar, la qual se li ha d'instal·lar una vela sostinguda pels arcs metàl·lics:

IMG_6939

Totes les caixes de fusta que muntaven els camions i furgons fa molts anys eren pintades amb uns colors que s'adeia amb el del to de la cabina. Les caixes presentaven uns elements propis tan acusats, com també ho eren els colors amb què eren pintats els vehicles, que els camioners identificaven el lloc d'origen d'un camió basant-se en aquests dos elements. Per això sorprèn la proliferació de caixes de fusta envernissades que munten molts camions restaurats aquests darrers anys. És cert que la fusta de la caixa llueix més però no s'estila pas amb la imatge que tenien els camions restaurats quan foren matriculats i posats a la carretera.
 IMG_6937

IMG_6942

La visera muntada al Nazar, procedent d'un Ebro P-200, li confereix una imatge pròpia dels anys què fou matriculat:

IMG_6943

Repassats tots els elements mecànics del Nazar -l'incombustible motor Perkins, el canvi de marxes de la casa Ribas, els frens, els components elèctrics, la direcció, etc- hi havia pendent la instal·lació del vidre davanter, autèntic repte car aquest acoblament requeria d'unes intervencions de planxa en l'espai que ocupa la peça. I aquesta feina, delicadíssima i complicada, fou brillantment executada per en Juan Salvador. El resultat s'aprecia en les fotografies del Nazar.

El senyor Xavier Castells, a l'esquerra, propietari del Nazar i promotor de llur restauració, i el senyor Juan Salvador, responsable de Ballestas y Frenos Egara SL, que li ha donat l'impuls final i definitiu a la restauració coronat amb el muntatge del vidre davanter:

IMG_6944

IMG_6945

Caixa de fusta del Nazar, pintada de color gris perla, amb les alces i els arcs per sostenir la vela:

IMG_6949

Detall de la cabina, amb l'estrep i l'agafador per facilitar-ne llur accés:

IMG_6958

Interior de la cabina, amb un vidre davanter panoràmic arrodonit, i un interior d'una gran simplicitat:

IMG_6954

Estructura del sostre, completament arquejada:

IMG_6952

Tablier del camió, amb el volant, el motor Perkins Hispania al mig i la palanca del canvi de marxes de la casa Ribas de Barcelona:

IMG_6957

El Nazar no és gaire còmode. Un espai reduït, uns seients fixes, una palanca del canvi de marxes de mal accionar, la fressa constant i eixordadora que emet el motor, són les notes definitòries dels vehicles d'aleshores. El motor Perkins Hispania del Nazar, que fou arrencat prement un botó, peta prou bé. Emet aquell brogit característic d'aquests eficaços i populars petits motors dièsels de creació anglesa.

Una tractora Pegaso Troner que té l'empresa Ballestas y Frenos Egara SL:

IMG_6948

Nau que acull les instal·lacions de l'empresa Ballestas y Frenos Egara SL, al carrer del Foc 5 del polígon industrial Els Bellots de Terrassa:

IMG_6962

IMG_6963

Ens congratulem que en Xavier Castells hagi finalment acabat la restauració completa del seu camió Nazar B. I remarquem la gran professionalitat d'en Juan Salvador en el treball delicat de muntar-li el vidre davanter al Nazar. Aquesta actuació l'acredita com un gran professional per emprendre la restauració de camions clàssics que precisin de feines delicades i curoses.

A finals del mes d'agost és previst que el Nazar passi la preceptiva inspecció tècnica de vehicles, darrer tràmit per poder circular i ser exhibit, juntament amb el Pegaso Tecno d'en Juan, a la Trobada de Camions Clàssics que tindrà lloc el dia el dissabte disset d'octubre de 2015 a Sant Vicenç de Torelló.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada