diumenge, 23 d’agost del 2015

Fotografies d'autobusos i autocars arreplegades per en Josep Vert i Planas (IX).

A l'arxiu fotogràfic aplegat pel senyor Vert hem trobat, com no podia ser altrament, unes quantes fotografies d'alguns dels cotxes que tingué Autos Sala de Figueres, una de les principals empreses de transports de viatgers de la comarca de l'Alt Empordà les línies de la qual connectaven amb Perpinyà. Com ja fou exposat en el seu moment, en aquest mateix espai, aquesta empresa fou fundada per en Simon Sala i Palet, nascut al poble de Susqueda, desaparegut arran de la construcció de l'embassament que regula les aigües del Ter. 

Establert a Figueres, una vila d'una gran vivacitat comercial, el senyor Sala es casà  amb una filla de la família Toll, titular de la línia de Figueres a Barcelona, línia que feien amb galeres. Hi ha constància que l'any 1870 en Simon Sala feia la línia de Figueres a El Pertús amb una tartana. 

Al capdavant d'Autos Sala el succeí son fill Josep Sala Corcoll, un apassionat del primers vehicles que corregueren impulsats pels motors d'explosió. Fou un dels primers transportistes de Girona que tingué automòbils. L'any 1914 tenia un Lorraine Dietrich i un Dion Bouton amb les matrícules GI-67 i GI-69 respectivament. Els dos primers òmnibus que tingué en Josep Sala foren de la casa Ford. Després vingué el primer cotxe Hispano Suiza, amb matrícula GI-861, que feia la línia Figueres-El Pertús-El Voló.

El segon òmnibus Hispano Suiza, amb matrícula GI-1426, feia la línia de Figueres a El Pertús. Dues fotografies d'aquest cotxe: 

IMG_6465

IMG_6463

En la dècada de 1920 i 1930, la família Sala feia la línia de Figueres i Perpinyà, serveis d'excursions i altres serveis discrecionals. L'augment de serveis vingué acompanyat de la renovació, millora i engrandiment de la flota de cotxes. Fins i tot l'any 1932, a bord d'un autocar Minerva, feren una peregrinació al Vaticà. L'any 1933, amb una autocar Chevrolet, es repetí el viatge al Vaticà. 

Diàriament es feien cinc viatges entre Figueres i Perpinyà. Arran de la promulgació, a principis dels anys 1930, d'una legislació francesa restrictiva que impedia que la titularitat de les línies regulars de viatgers recaigués en mans estrangeres, la família Sala hagué de constituir, amb un soci local, una societat domiciliada a Perpinyà. Per explotar la línia transfronterera de Figueres a Perpinyà la família Sala comprà cotxes Berliet que matriculà a França: 

Un dels Berliets, matriculats a França, que feia la línia de Figueres a Perpinyà: 

IMG_6461

Esclatada la Guerra Civil Espanyola, la família Sala es refugià a Perpinyà. Des de la capital del Rosselló s'encarregaren de l'explotació de la línia de Perpinyà fins El Pertús, just a la ratlla. Les línies de l'altre cantó, les de l'Alt Empordà, mentre durà el conflicte bèl·lic, foren fetes per uns treballadors de la casa.

Transcorreguts cinc mesos de l'acabament de la Guerra Civil Espanyola, esclatà la Segona Guerra Mundial. Aleshores es produí la situació inversa: moltes famílies del centre d'Europa fugien de la guerra i de les persecucions de què eren víctimes. Autos Sala transportà refugiats de tota mena i condició, incloent-hi jueus que eren vilment perseguits i desposseïts de llurs béns i propietats.

Aprofitant el rebombori causat per la guerra europea, el soci francès s'apropià del tram de la línia de Figueres a Perpinyà que transcorria pel Vallespir i el Rosselló. D'aleshores ençà la línia s'escurçà i comprenia només el tram de Figueres a El Pertús. Allà, a la ratlla, els Cards Verds del Rosselló transportaven els viatges fins a Perpinyà. 

En els anys 1940 i 1950 can Sala treballava per força amb els antics cotxes dels anys 1920 i 1930 degudament reconstruïts i recarrossats. No hi havia pas manera de comprar vehicles nous. Aquells anys tingueren l'autocar Man amb una nova carrosseria que li construí el carrosser Ayats d'Arbúcies, destinat a la línia de Figueres fins El Pertús, retratat el 2 de juny de 1953:

IMG_6469


IMG_6466

IMG_6467

IMG_6468

El motor Man alemany que equipava aquest cotxe fou comprat per la família Sala a la fira comercial de les Festes de la Santa Creu. L'altre motor Man exposat en la referida fira, fou muntat en un camió. 

Aquells anys Autos Sala SA també treballà en el servei d'excursions i transport de turistes que descobrien meravellats els atractius de la Costa Brava. A finals dels anys 1950, amb l'economia un poc millor i més oferta de vehicles nous, la família Sala emprengué la renovació completa de la vella flota. Comprà, a finals dels anys 1950, un dels primers Pegaso Z-207 amb carrosseria Monotral que li correspongué la matrícula GI-27900; atès que hi havia poca oferta, vingué un altre Pegaso amb carrosseria Monotral i matrícula GI-37446. També hi hagué un Henschel amb matrícula GI-48389 que muntava una bellíssima carrosseria construïda per Ciscar. I el carrossser saragossà Ciscar també construí la carrosseria d'un autocar Barreros-AEC, la matrícula del qual fou GI-73861. Després vingueren més cotxes de la casa Barreiros-Dodge-Renault, amb carrossers distints, fins que fou venuda el juliol de 1996 a Autocars David i Manel SL, empresa que cobreix la major part de les línies regulars de l'Alt Empordà.

El Autonomista, diari fundat per en Dàrius Rahola i Llorens a Girona, que publicà entre l'any 1898 i el final de la Guerra Civil Espanyola a Catalunya (25 de gener de 1939), d'ideologia republicana i federal, anunciava, l'abril de 1909, el trajecte amb cotxes Berliet de Girona a Banyoles i Olot en un tres quarts d'hora i dues hores i mitja, respectivament. Avesats a les tartanes, era gairebé un miracle:

IMG_6470

IMG_6471

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada