dimarts, 29 de desembre del 2015

El representant dels camions Karpetan a Barcelona: J. Denti.

Els camions Karpetan foren presentats a la plaça Primo de Rivera de Saragossa, ciutat on es construïen, l'any 1963. Fotografia de llur presentació amb el color amb què eren lliurats de fàbrica, un blau grisós combinat amb un granat intens i viu a l'interior de la cabina. Com en el cas dels camions Nazars, l'altre fabricant saragossà i competència directa, els Karpetans s'oferien equipat amb un bolquet de fàbrica:

22889169850_a1c7c11340_o


La Fira de la Puríssima que tingué lloc el desembre de l'any 1962 a Sant Boi del Llobregat. Atès que el municipi tenia aleshores unes quantes sorreres on s'extreia àrids del riu Llobregat destinats a la construcció, activitat que aquells anys tenia una puixança exorbitant, s'hi exposaren un camió Nazar i un Karpetan, vehicles concebuts per paletes i constructors:  

nazarlayetanbun9

Amb l'ànim d'aportar un poc més d'informació sobre els camions Karpetan fabricats a Saragossa per Lerma Autobastidores Industriales SA, els quals, a desgrat dels afanys d'uns quants afeccionats a la història de l'automoció espanyola per fer-los conèixer, són encara força desconeguts pel gruix d'interessats en aquesta matèria, exposem en aquest article l'anunci publicitari aparegut al diari La Vanguadia de Barcelona què informa que llur representant a Barcelona era el senyor J. Denti amb el concessionari i exposició en un local del carrer París 183-185 de Barcelona, cantonada amb el carrer Aribau:

Karpetan J Denti Barcelona

Els camions Karpetan, mecànicament, eren idèntics als Nazars. Muntaven el mateix motor Perkins dièsel de vuitanta-tres cavalls de potència i el diferencial Timken. Els camions de major potència muntaven motors Henschels fabricats sota llicència a l'Hospitalet de Llobregat per l'empresa Motores Sura SA. Més endavant es proveïren dels motors d'acreditats constructors europeus. Quant al disseny de la cabina, les diferències entre els dos fabricants saragossans -Factorías Nápoles SA i Lerma Autobastidores Industriales SA- eren abismals, exorbitants.

El senyor Denti és un precedent directe dels concessionaris multimarca atès que aquest agent de vendes que operava amb el nom comercial de Autocamiones J. Denti també era el representant a Barcelona dels camions suïssos Saurer. Aquest extrem s'acredita amb l'anunci del diari La Vanguardia publicat l'any 1963 de la venda dels camions Saurers d'importació a càrrec del senyor Denti:

SAURER

El senyor Denti, agent de vendes dels camions espanyols Karpetan i Saurer suïssos, amb local d'exposició dels vehicles al barri de l'Eixample de Barcelona, també fou protagonista de la història del transport del nostre país. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada